Sportmassage

Sandra Rönitz-Wonink

Stay Fit

Heeft u wel eens last van stijve spieren, harde spieren of veel last van spierkramp


Dan is een sportmassage misschien wel iets voor u. Een sportmassage kan een warming-up niet vervangen, maar er wel een onderdeel van zijn. De spieren moeten onder meer op de juiste spierspanning worden gebracht en beter doorbloed worden. Deels kan dit met behulp van een sportmassage. Een voorbereidende sportmassage kan door sporters, naast de fysieke voorbereiding, ook gebruikt worden om zich mentaal voor te bereiden op de te leveren sportieve prestatie.

 

Tijdens een sportmassage behandeling wordt geprobeerd de doorbloeding in de spieren weer te herstellen.

 

Wanneer sportmassage?

Sportmassage kan op vier momenten worden toegepast:

ˇ een of enkele dagen na een training of wedstrijd

ˇ voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij de massage onderdeel is van de warming-up

ˇ tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi

ˇ direct, als onderdeel van de cooling down, of enkele uren na een sportieve activiteit.

Een sportmassage is niet alleen bedoeld voor, tijdens en na sporten maar kan ook voor, tijdens of na dagelijkse werkzaamheden een helpende hand bieden.

 

Hoe werkt sportmassage
Sportmassage kan de volgende effecten opleveren:

ˇ Verbetering van de doorbloeding en stofwisseling

ˇ Stimulering van de spieractie en ontwatering van de spieren, zodat de afvalstoffen sneller worden afgevoerd en de circulatie wordt verbeterd

ˇ Door ontspanning of activering van de spier wordt invloed uitgeoefend op de spierspanning

ˇ Algemene positieve invloeden door:

ˇ Een kortere herstel tijd

ˇ Verdieping van de ademhaling

ˇ Slaapbevordering

ˇ Verbetering van de mentale stemming

 

Technieken

Er zijn verschillende massagetechnieken, zoals wrijvingen, knedingen, klopbewegingen en schuddingen. Als regel wordt aangehouden dat een sportmassage voor de sporter (tot op zekere hoogte) comfortabel moet zijn. Vaak gebruikt de sportmasseur een tussenstof.


Het doel van deze tussenstof is het verminderen van de wrijvingsweerstand, waardoor pijn en irritatie van de huid en haarzakjes (zoveel mogelijk) voorkomen wordt. Soms wordt een tussenstof gebruikt die een vaatverwijding in de huid geeft. Het gebruik van deze tussenstof voelt wel lekker warm aan, maar sommige mensen zijn overgevoelig
voor de vaatverwijdende producten. Bovendien kan hierdoor, via de huid, bij lage buitentemperaturen veel warmte verloren gaan. Tenslotte moet het bloed niet naar de huid maar naar de spieren toe.

 

2 soorten massage

stimulerende massage of sederende (kalmerende) massage. Sport eist vaak zware belastingen van het lichaam. Als voorbereiding (stimulerend) op belasting en herstel (sederend) na belasting heeft de sportmasseur zich een belangrijke plaats in de begeleiding van de sportman veroverd.

De stimulerende massage dient om een goede doorbloeding te verkrijgen en de spieren worden geschikt gemaakt voor de komende inspanning. Deze massage kan wel aan de warming up vooraf gaan maar mag en kan een warming up niet vervangen. De kans op blessures wordt erdoor verminderd.

 

De sederende massage wordt na een wedstrijd of training gegeven. Dit is vooral bedoeld voor een versnelde afvoer van afvalstoffen en ontwatering van de spieren. Hiermee wordt het herstel bevorderd, verkort en eventuele spierpijn voorkomen. Het lichaam wordt daardoor beter voorbereid op een volgende inspanning.

 

Sportmassage houdt de sporter gezond en blessurevrij